Pokud nejste zrovna výřečný typ, máme pro vás dobrou zprávu. Aby si vás ostatní oblíbili, nemusíte mít v záloze naučené vtipy. Nemusíte ani společnost bavit zábavnými historkami ze života. Co je nejlepší – nemusíte vlastně moc mluvit. Úplně totiž stačí, když se budete druhých ptát.
To potvrzuje tato studie publikovaná v Journal of Personality and Social Psychology. Ta ukázala, že ti, kdo pokládají doplňující otázky, jsou druhými vnímáni jako lepší komunikační partneři. Vzbuzují totiž pocit, že se zajímají, že druhé respektují a že se je snaží pochopit.
S tím souhlasí i CEO Leadership Advisors Richard Davis, který považuje doplňující otázky v konverzaci za klíčové. Pokud chcete, abyste udělali na ostatní dobrý dojem, držte se jeho rad:
‒ Ptejte se na původní otázku znovu, ale trochu jinak. Umožníte tím druhému podívat se na téma z jiného úhlu pohledu, a třeba se tak dostanete k něčemu zajímavému.
‒ Spojujte odpovědi mezi sebou. Pokud vám odpověď toho druhého připomíná něco, co už předtím zmínil, nebojte se na to poukázat. Ukážete tím, že umíte naslouchat a že tomu věnujete pozornost. Příklad: „To je, jako když jsi předtím říkal/a, že…?“ Nebo: „To je podobný případ, jako jsi popisoval/a předtím, co?“
‒ Doptávejte se na to, co vás zajímá. Třeba: „Jak ses u toho cítil/a?“ „Jaký z toho máš pocit?“ Nebo: „Co na tom bylo podle tebe nejlepší?“ Dávejte jen pozor, aby se z rozhovoru nestal výslech, a myslete na to, že sem tam musíte něco prohodit i vy.
Dnešní rada
PráceBuď lepší
18
#274