Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Motivace
Deset zásad, jak posilovat svou vůli

22

#585

Díky silné vůli dokážeme dělat podstatné věci na prvním místě. Méně je odkládáme, jsme efektivnější, snáze překonáváme překážky, máme lepší vztahy, a jsme dokonce dlouhodobě zdravější.

Výzkumy ukazují, že naše vůle se dá dlouhodobě posilovat. Pokud člověk ví jak, může si ji dlouhodobě vytrénovat. K tomu by vám měly pomoct tipy autora knihy Konec prokrastinace Petra Ludwiga.

Vyvážený a pravidelný spánek

Síla vůle během dne je závislá na kvalitě spánku v noci. Logicky – čím lépe se vyspíte, tím víc ready další den budete. Sedm až osm hodin spánku je nejvhodnější. Méně je špatně, stejně jako když spíte moc. Pro spánek je také velmi důležitá pravidelnost. Usínat a probouzet byste se měli ve stejný čas.

Vstávejte na první zazvonění budíku

Studie ukazují, že s každým odložením budíku se cítíme hůře. Mozek se opět začne připravovat na spánek a je z něho za pár minut zase vytržen. Snoozování nabourává naši ranní energii a výrazně oslabuje naši vůli hned zrána. Začněte svůj den první výhrou a vstaňte na první zazvonění.

Dejte si ranní nakopávací rozcvičku

Činnosti mozku a také vůli pomáhá, když hned po ránu nakopnete svůj kardiovaskulární systém. Rozsáhlá metaanalýza z roku 2010 ukázala, že několik kratších cvičení během dne je výrazně efektivnějších než jeden dlouhý blok. Začnete tedy už ráno, pět minut cvičení vedle postele v ložnici vám bude bohatě stačit.

Dejte si studenou sprchu

Klidně můžete začít teplou vodou a až na konci sprchování teplotu snižovat. Jeden den trochu, další den více. Studená voda aktivuje sympatický nervový systém, zvýší se krevní tlak a hladina noradrenalinu. Pro tělo a mozek blahodárný mix.

Použijte metodu „první rána“

Když přijdete do práce, pusťte se rovnou do toho nejpodstatnějšího úkolu dne. Když první náročný úkol splníte, ostatní se vám už nebudou zdát tak nepříjemné. Dopamin, který se s dokončením úkolů v mozku uvolní, zvyšuje naši kreativitu, spokojenost a dodává nám odvahu.

Co nejvíce času buďte ve „flow“

Pokud člověk dělá nějakou činnost, ve které vidí velký smysl a do které zapojuje své dovednosti, činnost ho doslova pohltí. Ve flow se naše vůle vysiluje výrazně méně, než když v něm nejsme. Jsme také dlouhodobě spokojenější, kreativnější, lépe nám funguje mozek z pohledu paměti a učení. Najděte si tedy flow mix. Mix činností, které vás do flow přivádějí.

Restartujte vůli během dne

Stejně jako svaly i vůle se během dne unavuje. Studie ale ukazují, že se dá obnovit. Stačí krátká, pět minut dlouhá, procházka. Bez mobilu u ucha. Druhá cesta, jak vůli restartovat, vede přes obnovu nutrientů. Sklenice fresh džusu dokáže vůli do pár minut obnovit. Hodinu pracujte, pak jděte na procházku, hodinu pracujte, pak si dejte ovoce, hodinu pracujte…

Posilujte vůli sportem

Pro všechny své činnosti máme jen jednu vůli. Vytrénovat ji můžete třeba ve sportu. Stačí například chodit na 15 minut denně běhat. S každým drobným překonáním sama sebe naše vůle sílí.

Dělejte malé krůčky

Skoková změna v životě často nevydrží. Pro ty se slabou vůlí platí, že k velkým změnám vedou malé krůčky. Pokud zvládneme překonat malou překážku a pak to opakujeme, vytváří se kumulativní pozitivní emoce. A právě ta má za následek, že nás činnost začne bavit.

Veďte si „buzerlístek“

Jak prvních devět bodů dostat do praxe? Největší překážkou při aplikaci nových návyků je, že na ně prostě zapomeneme. Z tohoto důvodu je velmi užitečné vytvořit si takzvaný buzerlístek, díky kterému si podstatné návyky každý den připomínáte.

Používání buzerlístku zabere dvě minuty denně, ale ve výsledku pomáhá dlouhodobým udržitelným změnám. Začněte opět s malými krůčky. Pokud návyk splníte, označte to úsměvem. Zvládnete-li buzerlístek, máte vyhráno. Je to pak růst bez náhody… Jo a pokud buzerlístek někdy zazdíte, nevadí. Odpusťte si, udělejte tlustou čáru a co nejdříve začněte nanovo. Myslete na to, že úspěšný není ten, který nepadá, ale ten, který umí co nejrychleji vstát.

Dnešní rada

Lifehack
Potvrzeno. Small talk s cizím člověkem vám zlepší náladu

14

#584

Dnešní rada

Práce
Dusno nejen venku. Sedm kroků ke zmírnění napětí v kanceláři

7

#583

Dnešní rada

Vztahy
Chcete, aby vás ostatní brali vážně? Vynechte tyto fráze

21

#582

Dnešní rada

Motivace
Výzva: zapisujte si, co se vám povedlo

20

#581

Dnešní rada

Cestování
Míříte na dovolenou? Tipy, jak zabavit děti v autě i na pláži

14

#580

Dnešní rada

Práce
Rozdíl mezi dobrým a skvělým lídrem? Delegování

14

#579

Dnešní rada

Zdraví
Lepší nálada a paměť. Důvody, proč byste si dnes měli zacvičit

19

#578

Dnešní rada

Lifehack
Bambusové kelímky nekupujte. Nejsou ekologické a škodí zdraví

19

#577

Dnešní rada

Vztahy
Pozvěte kamaráda na večeři nebo na skleničku. Dnes je jejich den

14

#576