Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Morning start
Jak byste nikdy neměli začínat svá rána

33

#417

Pokud jde o snídaně, jsme většinou dost obezřetní a dáváme si pozor na to, co jíme. Tušíme totiž, že když si dáme dvě koblihy, zalijeme to půllitrem kávy a navrch ještě přihodíme nějakou sladkou limonádu, nebudeme v práci asi úplně nejproduktivnější.

Když jde ale o „snídani pro náš mozek“, zas takový pozor na to, co konzumujeme, si nedáváme. Fakt je ale ten, že když začínáme rána s telefonem v ruce, je to přesně tak, jako když si dáme k snídani něco sladkého, ale málo výživného.

Přitom to, jak začnete den, je zcela klíčové pro to, aby byl dobrý i jeho zbytek. A pokud jste už od rána navyklí stimulovat svůj mozek mikrodávkami dopaminu, pravděpodobně budete po telefonu i v průběhu dne sahat častěji, a budete se tak okrádat o cenné produktivní chvilky. Nehledě na to, že se už od rána srovnáváte s ostatními, což vám může hned zkraje dne zkazit (i když třeba nevědomky) náladu.

–    Jak dlouho většinou po probuzení koukáte do telefonu? Deset minut? Za tu dobu byste mohli přečíst klidně i deset stránek v knížce. Místo po telefonu tedy ráno raději sáhněte po knize – je totiž dost pravděpodobné, že vám dá daleko víc než nicneříkající instastories vašich „přátel“.

–    Pokud nejste na čtení, zkuste si ráno dát pár minut psaní. Volný styl. Pište prostě vše, co vás napadne – od toho, co se vám zdálo, až po to, co máte dnes v plánu nebo jak se po probuzení cítíte. Uvidíte, že si tím nastartujete mozek a uspořádáte myšlenky.

–    Minuty, které byste strávili na sociálních sítích, můžete věnovat třeba i meditaci. Nemusí být nijak zvlášť dlouhá a ani nemusíte postupovat podle ověřeného manuálu. Klidně se jen posaďte na postel, zavřete oči, poslouchejte zvuky kolem sebe, zhluboka dýchejte a vnímejte své tělo.

–    Krátké, třeba půlminutové, cvičení vám na začátku dne dá také rozhodně více než pročítání příspěvků na Facebooku. Kliky, angličáky, dřepy nebo prostě cokoli, během čeho zapojíte celé tělo. Cvičením se nakopnete a zároveň si neseberete tolik síly, kterou potřebujete během zbytku dne. To, že cvičení snižuje pocity únavy, podporují třeba tyto studie.

–    No a pokud se vám ráno nechce cvičit, psát, meditovat ani cokoli jiného, zkuste se alespoň obklopit něčím inspirativním. Pusťte si zajímavý podcast nebo rozhovor, na který během dne nemáte čas.

Zkrátka zkuste hlavě a tělu dát zdravou snídani, kterou si zaslouží.

Jak začínáte den vy? S telefonem, nebo bez? Napište nám na jakbytlepsi@forbes.cz nebo do naší facebookové skupiny. Mimochodem, už odebíráte náš newsletter?

Dnešní rada

Zdraví
Chcete zdravě jíst? Napřed začněte cvičit

17

#416

Dnešní rada

Peníze
S těmi nejběžnějšími věcmi trávíte nejvíce času, tak do nich investujte

33

#415

#414

Dnešní rada

Plánování
Jak nepolevit z dobrých návyků

19

#413

Dnešní rada

Lifehack
John Oliver radí, jak se vypořádat s neustálým přísunem informací

17

#412

Dnešní rada

Nezařazené
Nejste empatičtí? Tak to natrénujte

18

#411

Dnešní rada

Plánování
Valentýnská rada pro spokojený vztah: Láska není všechno

18

#410

Dnešní rada

Vztahy
Proč byste měli ostatním přestat říkat, že máte moc práce

21

#409

Dnešní rada

Motivace
Jaká byla ta nejlepší rada, kterou jsem kdy dostal? Odpovídá výběr 30 pod 30

22

#408