Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Práce
Jak nevyhořet, když nemáte čas odpočívat

21

#326

Pokud cítíte, že jste ze své práce frustrovaní, nejjednodušší rada by byla, abyste někam odjeli a trochu si vyčistili hlavu. To ale ne vždycky jde. Jestli nemáte možnost alespoň na chvíli vypadnout a zároveň nechcete, aby vás vaše zaměstnání úplně semlelo, řiďte se tímto návodem:

‒    Pokud chcete vyhoření předejít, musíte napřed poznat, že vůbec přichází. Jak se projevuje? Cítíte se emocionálně vyčerpaní, práce, kterou děláte, vám moc nedává smysl, a navíc zjišťujete, že se na ni soustřeďujete čím dál tím hůř. A že na stejné množství práce potřebujete mnohonásobně více času. Symptomy jsou podobné jako u deprese, ale jsou pouze situační – jinými slovy, jste vyčerpaní v práci, ale neztrácíte radost z koníčků nebo ze setkání s přáteli.

‒    Jestli takové příznaky vykazujete, začněte zvnějšku. Pocity vyhoření totiž často způsobují, že se navracíme ke svým starým zlozvykům, což z celého psychického stavu dělá začarovaný kruh. Udělejte si proto inventuru toho, jak jíte, kolik hodin denně spíte, jestli náhodou nepijete moc alkoholu a kolik hodin strávíte na telefonu. Začněte cvičit nebo alespoň dbejte na to, abyste každý den 10 minut chodili.

‒    A začněte pozorovat, co vás v práci vlastně tak štve. Rutina? Kolegové? To, že vás nikdo neposlouchá? Nebo to, že toho máte strašně moc? Uvědomte si, že tyhle pocity máme občas každý a že se s nimi dá docela dobře bojovat. Jen si musíte ujasnit, jaké je pro vás ideální pracovní prostředí, a tomu se pak začít přibližovat. Pokud vás štve právě třeba rutina, můžete se zkusit domluvit s kolegou/kolegyní, že mu/jí budete pomáhat s projektem. A pokud toho je na vás prostě moc, zajděte za svým nadřízeným a řekněte mu o tom. Stejně jako vy má zájem o kvalitní práci.

‒    Po práci dělejte věci, které chcete dělat, ne které byste měli dělat. Jasně že pokud máte děti, budete se věnovat primárně jim. To ale neznamená, že úplně zapomenete na sebe – to je totiž jedna z hlavních příčin vyhoření. Vyhraďte si proto v programu čas na věci, které dělají radost vám. Třeba na vaření, běhání, čtení knížek nebo posezení s přáteli.

‒    Pokud nic z toho nepomáhá, zvažte, jestli opravdu nestojí za to vzít si volno. Alespoň na jeden jen, abyste měli prodloužený víkend. I pár dní mimo vás totiž může paradoxně dostat zpátky.

Jak se s podobnými pocity vypořádáváte vy? Napište nám na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to s námi podělte v naší facebookové skupině.

 

Dnešní rada

Motivace
Tři ověřené způsoby, jak překonat prokrastinaci

25

#325

Dnešní rada

Zdraví
Výzva: Choďte. Každý den alespoň 10 minut

19

#324

Dnešní rada

Motivace
Proč průměrnost není překážkou úspěchu

17

#323

Dnešní rada

Plánování
Mýty o produktivitě, na které byste měli radši zapomenout

29

#322

Dnešní rada

Lifehack
Dnes je Mezinárodní den studentstva. Tak si trochu potrapte hlavu

18

#321

Dnešní rada

Vztahy
Co dělat, když vám dochází trpělivost

21

#320

Dnešní rada

Práce
Devět otázek, se kterými byste měli jít na pohovor

44

#319

Dnešní rada

Motivace
Nedokážete se soustředit? Tak zkuste tahle cvičení

18

#318

Dnešní rada

Vztahy
Jak druhé přesvědčit, aby dělali to, co chcete vy

19

#317