Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Práce
Jak poznat, že se syndrom vyhoření týká i vás

16

#533

Nedávno jsme psali o tom, že syndrom vyhoření je oficiálně na seznamu chorob Světové zdravotnické organizace (WHO). Jak ale poznat, že se týká i vás? Pomoci by vám měly následující čtyři otázky:

Řekl vám v poslední době někdo z blízkého okolí, že byste měli pracovat méně?

Stalo se vám v posledních měsících, že jste byli naštvaní a rozhořčení z práce nebo kolegů?

Jste naštvaní, protože máte pocit, že netrávíte dostatek času se svými blízkými, nebo dokonce sami se sebou?

Máte pocit, že prožíváte čím dál tím intenzivněji? Například pláčete, jste rozzlobení, křičíte nebo se naštvete bez důvodu?

Pokud jste si odpověděli na některou z otázek ANO, měli byste zpomalit. Tady je návod, kterým se řídit:

Začněte zvnějšku. Pocity vyhoření totiž často způsobují, že se navracíme ke svým starým zlozvykům, což z celého psychického stavu dělá začarovaný kruh. Udělejte si proto inventuru toho, jak jíte, kolik hodin denně spíte, jestli náhodou nepijete moc alkoholu a kolik hodin strávíte na telefonu. Začněte cvičit nebo alespoň dbejte na to, abyste každý den 10 minut chodili.

Pozorujte, co vás v práci vlastně tak štve. Rutina? Kolegové? To, že vás nikdo neposlouchá? Nebo to, že toho máte strašně moc? Uvědomte si, že tyhle pocity máme občas každý a že se s nimi dá docela dobře bojovat. Jen si musíte ujasnit, jaké je pro vás ideální pracovní prostředí, a tomu se pak začít přibližovat. Pokud vás štve právě třeba rutina, můžete se zkusit domluvit s kolegou/kolegyní, že mu/jí budete pomáhat s projektem. A pokud toho je na vás prostě moc, zajděte za svým nadřízeným a řekněte mu o tom. Stejně jako vy má zájem o kvalitní práci.

Po práci dělejte věci, které chcete dělat, ne které byste dělat měli. Jasně že pokud máte děti, budete se věnovat primárně jim. To ale neznamená, že úplně zapomenete na sebe – to je totiž jedna z hlavních příčin vyhoření. Vyhraďte si proto v programu čas na věci, které dělají radost vám. Třeba na vaření, běhání, čtení knížek nebo posezení s přáteli.

Pokud nic z toho nepomáhá, zvažte, jestli opravdu nestojí za to vzít si volno nebo vyhledat odbornou pomoc. Alespoň na jeden den, abyste měli prodloužený víkend. I pár dní mimo vás totiž může paradoxně dostat zpátky.

Dnešní rada

Vztahy
Zpátky v čase: proč byste měli jednou začas poslat dopis

9

#532

Dnešní rada

Plánování
Zkuste se chvilku jen tak nudit

12

#531

Dnešní rada

Motivace
Devět zlozvyků, které ohrožují vaši produktivitu

18

#530

Dnešní rada

Práce
Jak poznat, že jste v práci dobrý tým? Poradí odborníci z Googlu

14

#529

Dnešní rada

Peníze
Proč se vyplácí zaokrouhlovat, když vracíte kamarádovi peníze

15

#528

Dnešní rada

Lifehack
Přestaňte říkat, že se máte dobře, když to není pravda

15

#527

Dnešní rada

Zdraví
Když už nevíte, jak dál, jděte se ven projít

23

#526

Dnešní rada

Peníze
Proč byste měli děti učit peníze nejen šetřit, ale i dávat

20

#525

Dnešní rada

Cestování
Chcete si dovolenou opravdu užít? Tak ji neplánujte

17

#524