Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Meditace
Jednoduchá meditace, díky které se vám bude lépe usínat

22

#271

Klíčem k rychlému usínání je čistá hlava bez myšlenek na práci nebo na to, co musíte další den udělat. K tomu vám může pomoci právě meditace. Podívejte se na tuto jednoduchou, sedmikrokovou, vyvinutou odborníky z populární meditační platformy Headspace.

Krok 1

Ulehněte do postele a začněte pěti hlubokými nádechy a výdechy. Dýchejte nosem, vydechujte pusou. Soustřeďujte se na to, jak vzduch plní a opouští vaše plíce. Tomu se snažte věnovat veškerou svou pozornost.

Krok 2

Poslouchejte své myšlenky nehledě na to, jak nepříjemné nebo stresující jsou. Myslete na to, že abyste se jich zbavili, musíte je napřed plně vyslechnout a pochopit. Nechte je tedy volně létat hlavou a zkuste sledovat jejich směr. Snažte se ale o to, aby vás myšlenky plně nepohltily, a vy jim tak zcela nepodlehli. Cílem je, abyste na ně nahlédli „zvenku“. Jakmile budete mít pocit, že jste všechny své myšlenky pochytili, přesuňte se k dalšímu kroku.

Krok 3

Zaposlouchejte se do okolních zvuků – ať už jde o tikot budíku, nebo hlasy z ulice. Místo toho, abyste přemýšleli nad tím, že vás vyrušují, věnujte jim maximální možnou pozornost. U tohoto kroku se pokuste vydržet alespoň minutu nebo dvě. Jakmile ale budete cítit, že už se na ně nesoustřeďujete plně a že vaši pozornost odvádějí vynořující se myšlenky, jděte na další krok.

Krok 4

Vnímejte své tělo, jak se boří do matrace. Zamyslete se nad tím, zda na některých místech nepociťujete bolest nebo napětí, a sami sebe se zeptejte: „Cítím se uvolněně, nebo těžce?“ V tomto kroku si udělejte „sken“ celého těla, od hlavy až k patě, a projděte všechny jeho jednotlivé části. Chvíli se tedy soustřeďujte na prsty u nohou a pak se přesuňte na jinou část těla. Snažte se věnovat stejnou pozornost místům, která jsou uvolněná, a i těm, kde cítíte tenzi. Proces několikrát opakujte.

Krok 5

Vraťte se zpět k dechu. Soustřeďujte se na to, jakým způsobem dýcháte. Nepokoušejte se to ale jakkoli měnit. Nejde totiž o to, zda dýcháte pravidelně, hluboce, nebo třeba rychle. Jde o to, nechat tělo, ať si o optimálním tempu rozhodne samo. Pokuste se dýchání věnovat alespoň jednu až dvě minuty. Je zcela normální, že se vám během něj spustí tok myšlenek, pokuste se ale vždy vrátit svou pozornost zpět k dechu.

Krok 6

Projeďte si v hlavě, jaký jste měli den. Snažte se vybavit si každou aktivitu, kterou jste ten den dělali, pokuste se ji v hlavě zrychleně přehrát, a to včetně všech nedůležitých detailů. Možná narazíte na to, že se k některé z nich vracíte častěji, to je zcela normální. Pokuste se ale i přesto jít chronologicky – od probuzení až po současnou chvíli. Hezky si tím den zrekapitulujete a symbolicky ho ukončíte. Nemělo by vám to zabrat více než tři minuty.

Krok 7

Jakmile dojdete v revizi dne do přítomnosti, obraťte pozornost zpět k tělu. Postupujte od konečků prstů na nohou a postupně „vypínejte“ jednotlivé části těla. Klidně si v duchu opakujte slova jako „vypínám“ nebo „odpojuji“. Jde o to, abyste své tělo co nejvíce uvolnili, a připravili ho tak na klidný spánek. Nejprve odpojte levou, pak pravou část těla a vnímejte rozdíly mezi „vypnutou“ a „zapnutou“ částí. Tento krok dokončíte tím, že odpojíte hlavu.

Tak co, usínalo se vám lépe? Napište nám na jakbytlepsi@forbes.cz. Ale až ráno, samozřejmě!

 

Dnešní rada

Motivace
Mít jasné cíle je dobré. Je ale něco, co je ještě lepší

19

#270

Dnešní rada

Digidetox
Košíková metoda, díky které se zbavíte závislosti na telefonu

18

#269

Dnešní rada

Plánování
Nestíháte? Problém není v tom, že máte málo času

34

#268

Dnešní rada

Plánování
Sto let starý, ale přesto funkční návod na to-do listy

26

#267

Dnešní rada

Lifehack
Co dělat, abyste nenakupovali oblečení, které nepotřebujete

14

#266

Dnešní rada

Lifehack
Dívejte se na nohy aneb Jak poznat, že už se s vámi někdo nechce bavit

17

#265

Dnešní rada

Motivace
Pravidlo 10/10/10, které vám ulehčí rozhodování

35

#264

Dnešní rada

Práce
Co dělat, abyste nebyli tak ve stresu

18

#263

Dnešní rada

Práce
Small talky jsou nuda. Zkuste to jinak

23

#262