Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Jídlo
Měsíční výzva: vydržíte bez cukru?

36

#184

„Kvůli cukru jsme tlustí, oškliví a staří,“ říká Brook Alpert, spoluautorka knihy The Sugar Detox: Lose the Sugar, Lose the Weight – Look and Feel Great.

A má pravdu. Příliš cukru způsobuje nadváhu, zvyšuje riziko srdečních chorob, má negativní vliv na pleť a vede také k předčasnému stárnutí. Ovlivňuje náš mozek podobně jako drogy. A proto je tak návykový.

Jak s detoxem začít? První tři dny detoxu cukr zcela vynechte. Alpert doporučuje z jídelníčku vynechat nejen sladkosti a jiné sladké pochutiny, ale také ovoce, škrobovou zeleninu (kukuřici, brambory, dýni), mléčné výrobky a alkohol. Během prvních dnů můžete jíst maso, ryby, zeleninu s nízkým obsahem sacharidů nebo třeba oříšky. K snídani si dejte například tři vajíčka, k obědu salát s rybou, tofu nebo kuřecím masem a k večeři si udělejte špenát. Odpolední hlad můžete zahnat třeba oříšky nebo hummusem. Pijte vodu, neslazené čaje nebo kávu, samozřejmě bez cukru.

Čtvrtý den můžete do svého jídelníčku přidat nějaké ovoce – Alpert povoluje zatím jen jablka. Uvidíte, že budou chutnat jako sladkosti. Autorka v této fázi dovoluje jeden mléčný výrobek denně, je ale důležité, aby nebyl slazený. Postupně můžete začít jíst i sladší zeleninu, jako je mrkev nebo hrášek. V prvním týdnu jsou dovolené i krekry a trocha alkoholu. Neměli byste ale v tomto týdnu vypít víc než tři sklenky červeného vína.

Během druhého týdne detoxu obohaťte svůj jídelníček o borůvky nebo maliny. A dopřejte si klidně o jeden mléčný výrobek víc. Můžete si už také dát sladší zeleninu, jako jsou batáty nebo dýně. Co se týče alkoholu, ve druhém týdnu máte povolené už čtyři skleničky červeného.

Ve třetím týdnu detoxu můžete do jídelníčku postupně přidat ovesnou kaši a ovoce s vyšším obsahem cukru – třeba hrozny nebo mandarinky. Povolena je i hořká čokoláda.

Poslední týden už není podle Alpert tak náročný. Během něj máte nárok na chléb nebo rýži. Neměli byste je ale konzumovat více než dvakrát denně. Skleniček červeného si už můžete dát v tomto týdnu pět.

Po ukončení detoxu si samozřejmě můžete dát dort nebo oblíbenou čokoládovou tyčinku. Jde spíše o to, abyste získali kontrolu nad tím, kolik cukru jíte.

Dnešní rada

Morning start
Proč je dobré začínat každé ráno vždy stejně

25

#183

Dnešní rada

Spánek
Kolik hodin denně bychom měli spát?

29

#182

Dnešní rada

Vztahy
Jak často mít doma sex?

21

#181

Dnešní rada

Vztahy
Mít kamarády je důležitější, než si myslíte

28

#180

Dnešní rada

Práce
Co udělat, aby vás to v práci přestalo štvát

19

#179

Dnešní rada

Jídlo
Jezte jako Ital nebo Japonec

19

#178

Dnešní rada

Work-life balance
Proč byste měli denně luštit křížovky?

20

#177

Dnešní rada

Meditace
Jak vlastně správně dýchat?

29

#176

Dnešní rada

Organizace
Vyhraďte si čas na prokrastinaci

16

#175