Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Spánek
Návod, jak se konečně dobře vyspat

37

#261

Základní předpoklad je, že musíte každý den chodit spát přibližně ve stejnou hodinu. Co ještě před spaním (ne)dělat a jak by měl takový správný večerní rituál vypadat, radí odborníci z National Sleep Foundation:

‒ Možná vás to překvapí, ale na spánek byste se měli připravit hodně dopředu. Zhruba šest hodin předtím, než zalehnete. V tomto okamžiku byste totiž měli přestat pít kávu. Nebo cokoli, co obsahuje kofein. Tato studie potvrzuje, co už všichni tak nějak víme ‒ že i když v sobě účinky blahodárné kávy necítíme, stejně nám spánek kazí.

Tři hodiny předtím, než plánujete ulehnout, si dejte poslední skleničku. Jestli si myslíte, že jít spát v náladě znamená usnout dříve, podívejte se na výsledky této studie. Ta ukazuje, že alkohol v krvi blokuje nástup nejdůležitější, REM fáze spánku, a zhoršuje tak kvalitu spánku alespoň o čtvrtinu.

Pokud rádi cvičíte večer nebo na to jindy nemáte čas, naplánujte si to tak, abyste skončili alespoň dvě hodiny před spaním. Adrenalin a endorfiny, které tělo při cvičení vyplavuje, totiž mohou kvalitu spánku také ovlivnit. Proto je třeba dát jim čas, aby vyprchaly, a vy jste tak mohli jít spát v klidu, připomíná doktor Stuart Quan z Harvard Medical School.

Ve stejné chvíli si dejte i poslední jídlo. To by vám mělo na talíři přistát maximálně 2‒3 hodiny před ulehnutím. Proč? Tělo napřed potřebuje v klidu vytrávit. Navíc se ukázalo, že pozdní jedení je spojeno s vyššími váhovými přírůstky, a to zejména proto, že tělo „noční kalorie“ hůře shazuje.

Hodinu a půl před spaním naposledy zkontrolujte telefon, vypněte televizi a pošlete poslední mail. A přečtěte si knížku nebo časopis. Nebo si pusťte nějaký zajímavý podcast. Jen se přestaňte dívat do obrazovek, které vyzařují modré světlo, přestaňte se stresovat, a hlavně už nepracujte. Ložnice by měla být podle odborníků místo jen a jen pro relaxaci.

Dnešní rada

Plánování
Jednoduchý systém, díky kterému doděláte všechnu práci

25

#260

Dnešní rada

Digidetox
Výzva: Oprašte starý dobrý budík

18

#259

Dnešní rada

Organizace
Sedm zásad, jak si vytvořit útulný domov

21

#258

Dnešní rada

Work-life balance
Nemáte čas cvičit? Nevadí, stačí sedm minut

21

#257

Dnešní rada

Práce
Co dělat, když nesouhlasíte s někým, kdo má větší moc než vy

22

#256

Dnešní rada

Lifehack
Jak se vzpamatovat z toho, že jste udělali hloupou chybu

21

#255

Dnešní rada

Lifehack
Co dělat, když vám došly všechny nápady

21

#254

Dnešní rada

Motivace
Měsíční výzva: Zažijte každý den něco nového

31

#253

Dnešní rada

Cestování
Jak být lepším (a méně otravným) turistou

21

#252