Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Organizace
Nefungují na vás to-do listy? Tak vyzkoušejte tuto metodu

17

#441

Přijde vám, že občas nevíte, kam dřív skočit? Máte problém něco dělat, protože nevíte, co je vlastně důležité a co nejvíc spěchá?

V podobné situaci byl i Ryder Carroll, zakladatel známé diářové metody Bullet Journaling (pokud neznáte, prozkoumejte zde), který vytvořil nový postup, jak si dělat to-do listy nebo jak si alespoň udělat pořádek v nesoustředěné a roztěkané hlavě.

Vezměte si do ruky tužku a papír a postupujte podle následujícího schématu:

– Sepište na papír všechny věci, které musíte udělat, které byste měli dělat a které dělat chcete. V seznamu mohou být položky nejen pracovní a domácí, ale třeba i takové, že chcete konečně zajít s kamarádem na večeři.

– Ke každé aktivitě si napište, proč ji vlastně děláte. „Neustále se zbytečně zatěžujeme nedůležitými povinnostmi,“ říká Carroll. A v závalu úkolů si pak často zapomínáme položit otázku, zda aktivity na svém to-do listu vůbec dělat chceme. Nemusíte nutně přemítat o smyslu práce v kapitalistickém světě, je ale důležité zamyslet se, zda některé věci na vašem to-do listu nejsou spíše výmyslem někoho jiného, kterému se vy nevědomky přizpůsobujete. Je jasné, že práci ze svého to-do listu nedostanete, ale například to, že děláte úkoly za svého kolegu, je přesně ta položka, která může ze seznamu pryč.

– U každého bodu si položte dvě otázky: Je nezbytný? Záleží na něm mně nebo někomu blízkému z mého okolí? Pokud si na obě otázky odpovíte záporně, položku z to-do listu nekompromisně vyhoďte.

– Jakmile budete mít seznam vyčištěný od povinností, které zase tak důležité nejsou,rozkouskujte ty zbývající na menší kroky, které se vám budou dobře plnit. Pokud máte na to-do listu položku „dotáhnout v práci projekt XY“, zamyslete se, jaké všechny aktivity k tomu budou třeba. Například: poslat e-maily vedoucímu oddělení, nechat zkontrolovat finální výstup od kolegy atd. „Pro každou položku musíte mít jasně definované konkrétní kroky,“ doplňuje Carroll.

– Každý den věnujte pět minut revizi svého to-do listu. „Jakmile nebudeme kontrolovat svoji mapu každý den, ztratíme kurz,“ míní Carroll. Udělejte si proto na konci pracovní doby čas na krátkou rekapitulaci toho, co musíte udělat následující den. Uvidíte, že se vám s novým to-do listem bude začínat každé ráno lépe.

Jak si děláte to-do listy vy? Inspirujte nás na jakbytlepsi@forbes.cznebo v naší facebookové skupině. Mimochodem, už odebíráte náš newsletter?

Dnešní rada

Lifehack
Výzva: Zpátky k analogu

14

#440

Dnešní rada

Organizace
Jak na jarní detox šatníku

13

#439

Dnešní rada

Lifehack
Malý trik, díky kterému budete lidem lépe naslouchat

20

#438

Dnešní rada

Lifehack
Anna Wintour radí, v čem byste měli jít na pohovor

20

#437

Dnešní rada

Spánek
Nemůžete spát? Vyzkoušejte těžké deky

21

#436

Dnešní rada

Práce
Co poslouchat při práci? Záleží, na čem zrovna děláte

24

#435

Dnešní rada

Lifehack
Dvě otázky, které si musíte položit, pokud se chcete zlepšit

16

#434

Dnešní rada

Vztahy
Pozitivní nemůžete být pořád aneb Zapisujte si, co vás štve

21

#433

Dnešní rada

Work-life balance
Dneska nic nedělejte. Máte na to nárok

24

#432