Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Práce
Pět způsobů, jak zlepšit vztah se svým šéfem

9

#565

Pro to, abyste se v práci cítili opravdu dobře, je jedna věc zcela zásadní. Ano, práce vás musí bavit a musíte také vycházet se svými kolegy. To, co ale bude skutečně rozhodovat o vaší spokojenosti a dobrém pocitu z odvedené práce, je váš šéf a to, jaký vztah spolu máte.

Pierra Palazzolo z americké společnosti Dale Carnegie Training tvrdí, že nejlepší jsou vztahy v těch firmách, kde se oba tábory, tedy ředitelé i řadoví zaměstnanci, navzájem dobře znají.

„Doba, kdy jste nemohli klást žádné osobní otázky a museli jste dodržovat přísnou hierarchii, je dávno pryč. Hranice se postupně smazávají a zaměstnanci chtějí, abyste se starali o to, co se v jejich životě děje. Zejména pokud to může mít vliv na jejich výkon,“ říká Palazzolo.

Co tedy podle ní a odbornice na LinkedIn Nicole Williams můžete udělat hned teď, abyste vztah se svým nadřízeným posílili? Podívejte se na těchto pět věcí:

Zjistěte, co přesně váš šéf chce, a pokuste se pochopit tlak, pod kterým pracuje

„Většina zaměstnavatelů musí tvrdě pracovat, aby vaše pracovní místo udržela,“ říká Williams. A dodává: „Na oplátku ale vaši nadřízení očekávají, že budete pracovat samostatně a oni vás nebudou muset ani vodit za ruku, ani hlídat.“

Pokud jde o vedení a řízení, dnes většina zaměstnanců častěji zpochybňuje úsudek svých šéfů a také od nich očekává o dost víc než dřív, mimo jiné více empatie a přizpůsobení se jejich potřebám.

U některých nadřízených, zejména u těch starších, navyklých na hierarchické pracovní prostředí, to může být problém. Proto to nejlepší, co můžete udělat, je ptát se. A naučit se, že je to naprosto přirozené. Nečekejte, že vám vedoucí všechno vysvětlí, a naopak jako nadřízený nespoléhejte na to, že se vaši lidé dovtípí, co od nich skutečně chcete. Nehádejte. Jednoduše se ujistěte, že jste se přesně pochopili.

Osobní život patří do práce stále víc – ale ne každého šéfa to zajímá

Williams a Palazzolo zdůrazňují, že vedoucí i běžní zaměstnanci mají tendenci ve chvíli, kdy se poznají, vytvářet silné týmy. Čím hlubší vzájemné vztahy jsou, tím kvalitnější je i vzájemná spolupráce.  Ale ne všichni šéfové chtějí slyšet o vašem víkendu nebo o problému se švagrem. V takovém případě budete muset najít jiné způsoby, jak se sblížit a vytvořit si vazby. Williams například navrhuje, abyste se zajímali o předchozí pracovní zkušenosti svého nadřízeného.

Pokud má šéf favority, je to v pořádku. Mějte strategii, kde chcete být vy

Spousta nadřízených má své upřednostňované zaměstnance. Souhlasí s nimi, s klidem jim dají další projekty, vědí, že se na ně můžou spolehnout. Pokud je váš šéf takový, zvažte, jakou strategii zvolit pro pozitivní a jistý vztah.

„Nejistota a úzkost neničí jen romantické vztahy,“ myslí si Williams a jako nejlepší postup zvažuje nechat za sebe mluvit svou práci. A nezapomeňte si vytvořit silné vztahy se svými spolupracovníky, zejména pokud je náklonnost vašeho šéfa libovolná a nevypočitatelná. Být silný týmový hráč a přitom myslet nezávisle je skvělý způsob, jak se odlišit.

Poznejte, kdy je čas se s nadřízeným, který vás drží zpátky, rozejít

Rozvinout produktivní vztah se šéfem je náročné, podstatné je ale také vědět, kdy je lepší jít dál. „Pokud jde o vaši kariéru, vybrat si šéfa je opravdu důležité,“ říká Williams. I od špatného šéfa se můžete leccos naučit, ale ve chvíli, kdy vás začne brzdit, je čas jít dál. Tohle jsou kromě nepříjemného šéfa jiná znamení, že je načase práci změnit.

Chcete novou práci? Nezapomeňte přemýšlet o tom, jakého šéfa chcete mít

Podnikatel nebo šéf „inovátor“ bude někdo, kdo pro vás bude výzvou a bude vám neustále představovat nové příležitosti pro růst, ale nebude vás aktivně řídit. V kanceláři takového inovátora je často nepořádek. Podle Williams bude takový člověk pravděpodobně kontrolovat e-maily nebo svůj telefon i v průběhu vašeho pohovoru. Bude mluvit více o sobě, uvidíte ho stále pracovat.

Vědět, s kým chcete pracovat, může být pro váš úspěch klíčové. I když to nemůžete vždy ovlivnit, je lepší být na pozoru a zjistit, o koho se v případě vašeho možného nového nadřízeného jedná. Williams doporučuje věnovat pozornost během pohovorů kanceláři i typu otázek, které váš případný šéf pokládá.

U vedoucího, pro kterého je nepříjemné tvořit osobní vztahy, patrně nenarazíte na žádné osobní fotky nebo předměty, jen čistě funkční vybavení. A stejně tak analyzujte i otázky, které při pohovoru dostanete. Obecné naznačují odtažitou osobnost, po detailech se naopak bude pídit spíš mikromanažer.

A nezapomínejte, že skvělý šéf sice může změnit vaši kariéru, ale nikdy není jen na něm, aby odhalil, co ve vás je.

#564

Dnešní rada

Cestování
Nejlepší čtení na dovolenou? Knížka z místa, kam jedete

10

#563

Dnešní rada

Techhack
Aplikace, bez kterých se v létě neobejdete

15

#562

Dnešní rada

Motivace
Řešte jen věci, se kterými můžete něco dělat

25

#561

Dnešní rada

Plánování
Dýchací cvičení, díky kterému se budete lépe rozhodovat

15

#560

Dnešní rada

Motivace
Výzva: napište denně alespoň jednu větu

20

#559

Dnešní rada

Motivace
Nepospícháte? Vykašlete se na mapy a cestu si najděte sami

15

#558

Dnešní rada

Morning start
Správné probouzení zlepší váš pracovní výkon. Přečtěte si, jak na to

17

#557

Dnešní rada

Organizace
Proč byste se nikdy neměli zbavovat starých knih

17

#556