Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Práce
Přestaňte si organizovat čas. Soustřeďte se na energii

20

#201

Čas je omezený zdroj, připomíná Tony Schwartz, autor knihy The Way We’re Working Isn’t Working.

Při organizaci dne máme vcelku přirozenou tendenci pracovat právě s kategorií času s cílem ho co nejlépe využít. To je ale podle Schwartze chyba.

Myslí si, že naše pozornost by se měla přesunout spíše k tomu, jak jsme na tom během dne s energií a motivací. Připomíná, že perfektně naplánovaný den nemusí nutně znamenat úspěch. Dokonalý harmonogram vám totiž může zhatit únava nebo nechuť cokoliv dělat.

Uvědomte si proto, v jakých chvílích máte v práci nejvíce energie, kdy se cítíte nejvíce motivovaní a kdy jste schopni se na práci nejlépe soustředit. A až podle těchto poznatků si pak strukturujte den. Jak na to? Vyzkoušejte techniku spisovatele a kouče Chrise Baileyho:

–      Zvolte si den, od kterého se sledováním začnete. Buďte připraveni na to, že měření budete muset obětovat čas a energii. Bailey doporučuje zaznamenávat vaši aktivitu alespoň po dobu tří týdnů. Uvidíte, že náznaky trendů budou znatelné už po týdnu, ale čím více dat budete mít k dispozici, tím lépe se ukáže, v jakých časech se vám dobře pracuje.

–      Pokuste se vyhnout všem rušivým faktorům, které by mohly s hladinou vaší energie výrazně zamávat– např. velké množství kofeinu nebo extrémně málo spánku.

–       Každou hodinu si do tohoto formuláře zapisujte, jak jste na tom s energií, motivací a soustředěním. Položky hodnoťte od nuly do desítky. Tabulka vám automaticky vypočítá průměry a výsledky nejlépe uvidíte v přehledném grafu. Abyste se k pravidelnému zápisu donutili, je nejlepší si každou hodinu nastavit budík, který vám to bude připomínat.

–      Dělejte si poznámky o tom, jak jste se během dne cítili. Kdy jste měli největší chuť na kafe? Kdy vás přešla chuť cokoliv dělat? Byla nějaká chvíle, kdy jste se cítili nejvíce motivovaní? Co jste ten den jedli? Nemohlo to nějak ovlivnit, jak jste se cítili? To vše si poctivě zapisujte. Pomůže vám to lépe pochopit váš přirozený rytmus.

–      Zařiďte se podle toho, co vám vyšlo. Ukázalo se, že jste nejproduktivnější před obědem? Naplánujte si nejsložitější práci právě na tyto chvíle. Jste na práci nejméně koncentrovaní těsně předtím, než jdete domů? Tak na tyto chvíle si naopak naplánujte rutinní činnosti a úkony, které nevyžadují stoprocentní soustředění.

Dnešní rada

Vztahy
Výzva: Zlepšete někomu den

22

#200

Dnešní rada

Lifehack
Věci, které jste pravděpodobně třídili celou dobu špatně

39

#199

Dnešní rada

Cestování
Co si rozmyslet, než vyrazíte s kamarády na dovolenou

16

#198

Dnešní rada

Lifehack
4 otázky, které si musíte položit před velkým rozhodnutím

19

#197

Dnešní rada

Vztahy
Neovládáte umění konverzace? Tady je návod, jak na to

56

#196

Dnešní rada

Cestování
Proč byste si nikdy neměli nechat odbavovat kufry

18

#195

Dnešní rada

Práce
Jak pracovat s někým, kdo vás opravdu štve

30

#194

Dnešní rada

Vztahy
Nechte děti, aby se o prázdninách nudily

25

#193

Dnešní rada

Meditace
Jak meditovat za chůze

31

#192