Jak být lepší

Každý den jedna rada.

Dnešní rada

Morning start
Správné probouzení zlepší váš pracovní výkon. Přečtěte si, jak na to

17

#560

Každý ví, jak dlouho se chystá a cestuje do práce. Máte ale představu, za jak dlouho po probuzení se dostanete do stavu nejlepšího soustředění? Vědět, jak a kdy optimálně vstát, abyste ze sebe v práci vydali to nejlepší, je dost podstatná věc, tvrdí spánkový odborník Teofilo Lee-Chiong.

„Všichni trpíme určitým stupněm spánkové apatie – to je ten pocit, že se vám ráno spí nejlíp,“ říká Lee-Chiong na webu Fastcompany. „Člověk se silnou apatií má mimořádnou touhu znovu usnout a ranní spánková apatie může narušovat vaši mentální svěžest a fyzické fungování dvě až čtyři hodiny,“ varuje.

Na tom, že ideální délka spánku je sedm až osm hodin denně, panuje obecná shoda, nikdo vám ale neřekne, ve které fázi dne byste těchto sedm až osm hodin měli naspat. Chcete-li si být jistí tím, že jakmile dorazíte do práce, budete svěží a připravení vrhnout se na své denní úkoly, musíte si stanovit, jak – a hlavně kdy – se správně probouzet. Ta nejvhodnější doba přitom závisí na mnoha faktorech, tvrdí Lee-Chiong.

Proto doporučuje ujasnit si tyto věci:

Jak funguje váš vnitřní rytmus? Jste spíš noční sova, nebo ranní ptáče?

Jaké povinnosti vás ráno čekají? Musíte kromě cesty do práce stihnout ještě vyvenčit psa nebo třeba odvézt děti do školy?

Co rádi děláte? Chcete ráno stihnout ještě meditaci nebo něco přečíst?

A zejména – co od vás vyžaduje vaše práce? Je potřeba, abyste byli soustředění od okamžiku, kdy vstoupíte do kanceláře, nebo stačí, když do svých povinností vplujete postupně?

Nejdřív si ale vyjasněte, jak dlouho se dostáváte ze spánkové apatie. Dva týdny si zapisujte, v kolik chodíte spát, kdy se probudíte a kdy cítíte největší schopnost se soustředit. Můžete k tomu použít třeba tento webový formulář. Podle toho si naplánujte, v kolik musíte vstát, abyste se včas nastartovali.

A s tím souvisí i zřejmě to nejdůležitější, co Lee-Chiong radí – abyste se dobře vyspali, musíte počítat s tím, že kvalitní spánek začíná už tím, kdy a jak jdete spát. Uvědomte si proto, že malé množství spánku je problém. Když si to připustíte, zkuste si zanalyzovat, proč tak málo spíte. Jsou to klasické příčiny jako náročná práce, nebo to, že trpíte nějakou spánkovou dysfunkcí? Nebo je za tím nějaký skrytý problém? Zkuste si také uvědomit, co s tím můžete dělat. A i když to zní banálně, zvykněte si chodit spát dřív. Tak, abyste dosáhli alespoň těch sedmi hodin.

„Optimální spánek potřebuje správnou délku, kvalitu, konsolidaci a načasování,“ zdůrazňuje Lee-Chiong. „Když některou z těchto okolností ošidíte, nebudete se po probuzení cítit odpočatí.“ Chcete-li být výkonnější v práci a vést spokojenější život, musíte zkrátka přiznat spánku jeho důležitost.

Dnešní rada

Organizace
Proč byste se nikdy neměli zbavovat starých knih

17

#559

Dnešní rada

Zdraví
Zvedněte se z gauče a běžte ven. Teď

14

#558

Dnešní rada

Motivace
Perfektní to nebude nikdy. Tak se pusťte do práce

16

#557

Dnešní rada

Motivace
Proč byste si měli zapsat, po čem toužíte

19

#556

Dnešní rada

Meditace
Zkuste to. Dejte si jeden den bez sluchátek

17

#555

Dnešní rada

Vztahy
Domácí práce, kterou dělá Gates i Bezos. Zbaví vás stresu a nakopne představivost

16

#554

Dnešní rada

Lifehack
Co dělají úspěšní v neděli, aby byli produktivní celý týden

21

#553

Dnešní rada

Cestování
Jedna letní dovolená vás nespasí. Odpočívat musíte pravidelně

21

#552

Dnešní rada

Motivace
Štěstí se dá naučit. Pomůže vám k tomu populární kurz Yaleovy univerzity

23

#551